تبلیغات
مدیریت نوین امروز - سیر تاریخی مدیریت

مدیریت نوین امروز

مدیریت بهتر در جهت رفاه بیشتر

شنبه 29 مرداد 1390

سیر تاریخی مدیریت

نویسنده: vahid   طبقه بندی: تاریخچه مدیریت، 

مدیریت در دهه 1960 : مدیریت بر پایه اهداف ( MBO )

سیستمهای برنامه ریزی، پروژه سازی و بودجه ( PPBS ) نظریه y مدیریت، آموزش حساسیت و كشش، تقویت شاغل پرت ( Pert ) و ماتریس بی سی جی

مدیریت در دهه 1970 : برنامه ریزی استراتژیك متمركز، طرحهای سازمان ماتریسی، مدیریت هیأتی و مشاوره ای ، زمان نرمش پذیر و بودجه بندی بر پایه صفر.

مدیریت در دهه 1980 : كارآفرینی سازمانی ، حلقه های كیفیت، نظریه Z،  سیستمهای انبارداری سروقت، 14 اصل دمینگ، گروههای خودگردان و مشاغل بد بو

مدیریت در دهه 1990 : اتحادیه های استراتژیك، بهره برداری از قابلیت های محوری و اصلی پرداخت بر پایه عملكرد مدیریت كیفیت فراگیری ( TQM )، مهندسی مجدد سفارشی سازی ( انبوه ) رهبری بر پایه جاذبه، رهبری بر پایه تصویر سازی، هوش عاطفی، سازماندهی بدون مرز به سازمان های یادگیرنده، تأمین بیرونی  مواد و خدمات و تفویض اختیار.

مدیریت در دهه حاضر بر اساس مفاهیمی چون محاسن تعادل بین كار و خانواده، رهبری الكترونیكی سازمانهای تجاری، مدیریت، دانش و معنویت محل كار تاكید دارد.

 

مدیریت منابع انسانی نوعی رویكرد مدیریت بر افراد است كه بر چهار اصل اساسی زیر استوار می باشد :

 

1.     افراد (كاركنان) :

     موفقیت سازمان در گرو اعمال مدیریت اثربخشی بر آنها است .

 

2.     تلفیق اهداف :

      چنانچه سیاستهای پرسنلی و خط مشی های سازمان با حصول اهداف شركت و برنامه های راهبردی آن پیوند تنگاتنگی داشته باشند و به حصول آن اهداف كمك بكنند ، احتمال تحقق اهداف سازمان بیشتر خواهد بود .

 

3.     فرهنگ و ارزشهای سازمان :

     جو سازمانی و رفتار مدیریتی ناشی از آن فرهنگ در حصول برتری سازمان تأثیر عمده ای دارد . این فرهنگ را باید هدایت و اداره كرد به این معنا كه اعمال فشار برای پذیرش و بكار بستن ارزشها از سوی سطوح بالای سازمان ضرورت دارد .

 

4.     تقویت احساس هدف مشترك :

      ترغیب همه اعضای سازمان به همكاری با یكدیگر و رساندن آن به احساس هدف مشترك مستلزم تلاش مستمر می باشد به ویژه پذیرش تحول نوعی ضرورت به حساب می آید .

 

     اثربخشی هر یك از جنبه های مدیریت منابع انسانی عمدتاً به این واقعیت بستگی دارد كه آن جنبه تا چه میزان موجبات ارتقاء تعهد، انگیزش و نهایتآً عملكرد رافراهم می سازد كه تحقق اهداف زیر مدنظر می باشد:

*         تعیین هویت (شناسایی (indentification

  ارتقای هویت فردی و آشنا شاختن هر یك از افراد سازمان با رسالتها ، اهداف و ارزشهای اساسی سازمان.

*      اشتراك ایجاد یك مقصد و منظور همسان و یك باور مشترك دایر بر اینكه منافع هر فرد و سازمان منافعی مشترك و متقابل است.

*         خلاقیت و توان فردی

 آزادسازی انرژی و خلاقیتهای پنهان افراد در كل سازمان در عین حال كه كار گروهی مطلوب، امری حیاتی است به گفته جان هاروی جونز : " آنچه مهم است، سهم و مشاركت منحصر به فرد و مشخص فرد است " .

*      تملك تحول    ownership of change))

 اداره كردن تحول و وا داشتن افراد به اینكه تحول را مال خود بداند و به عبارت دیگر تلاش در حصول اطمینان از اینكه افراد، پروژه تحول را از آن خود تلقی كنند.  (كتاب : راهبردهای مدیریت منابع انسانی    مایكل آرمسترانگ)

همانگونه كه در نشریه شماره 2 جان ماكسول در كتاب مدیریت نگرش خود داشتن نگرش خوب و مثبت را یكی از الزامات ضروری در موفقیت كار تیمی دانسته است در مطلب فوق نیز مایكل آمسترانگ نیز ضرورت پذیرش تحول و ارتقاء تعهد و انگیزه در افراد و در نهایت تأثیر آن بر عملكرد افراد و تیمهای كاری اشاره كرده كه پایه و اساس آن طرز شناخت و نگرش افراد می باشد.

نكته دوم كه هر دو نویسنده به آن اشاره كرده اند سرعت پذیرش تغییر و تحول اگر از بالا به پایین باشد بیشتر و ماندگارتر است.

نظر یادتون نره() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

نویسندگان

نظرسنجی

    به نظر شما مهمترین و پر کاربردترین رشته مدیریت چیست؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :